MARKin' North America

Ankie, de Maan en meer…

De trip is dan eindelijk begonnen. Gisteren om iets over 14 vertrokken naar Reykjavik, daar rond 15 lokale tijd aangekomen.

Keflavik is echt een megaklein vliegveld. Ik was het vliegtuig uit en m’n koffers lagen er al, daarna was ik zo bij de uitgang om de flybus te nemen die mij naar het hotel bracht. Tijdens de rit naar het hotel zat ik naast een vrouw uit Zuid-Afrika, die sprak dus ook wat Nederlands. Ze was het met mij eens dat de IJslanders zo chagrijnig leken. In het vliegtuig, de buschauffeur. We hadden ze nog niet zien lachen.

Na ruim een uur kwam ik dan in het hotel aan. Direct de sleutel gekregen en het hok opgezocht. Hok ja, zo lijkt het in ieder geval qua ruimte. Het is echt heel klein. Het maakt voor mij echter niet uit, heb in m’n eentje alle ruimte. De douche lijkt helemaal nieuw en heeft een grote douchekop, heerlijk!

Daarna even naar buiten geweest om de omgeving te bekijken en wat boodschappen te doen. Het hotel ligt vrijwel direct aan het water, een baai wat uiteindelijk overgaat in de Atlantische Oceaan.

De baai en Reykjavik.

(deze foto's en andere foto's zijn te vinden wanneer je bovenaan de pagina op het tabblad 'Foto's' klikt)

De omgeving van de stad is op het eerste gezicht wat saai, maar de volgende dag werd dit er niet veel beter op. Hier later meer over.

De volgende dag (waar ik de eerste vrolijke en soms grappige IJslanders ben tegengekomen), vanochtend dus, heb een dagexcursie gedaan. Eerst ben ik, op aanraden van Kelly, een uur of twee wezen paardrijden op IJslandse paarden. In de middag ging we de oceaan op om walvissen, dolfijnen en een raar soort vogel (waarvan ik de naam nu even niet meer weet) te gaan spotten.

Het paardrijden was zoals verwacht niet heel bijzonder (het is ook echt makkelijk, mijn respect voor de Ankie en haar prestaties is dus enigszins afgenomen), maar toch leuk om een keer te hebben gedaan. Je ziet de natuur van dichtbij en je rijd op zo’n paard, dat heb ik ook nog nooit (bewust) gedaan. Wel grappig dus.

Het paard (Merka ofzo) en ik!

Daarna door naar de haven om met een boot een heel eind de zee op te gaan. Het was echt ijskoud door de harde wind, m’n t-shirt en dubbele trui hielpen niet echt, nu heb ik ook eindelijk het nut van een windjack ingezien.

Op de normale locatie konden we op dat moment geen walvissen vinden, dus gingen we wat verder. Daar kwamen we er uiteindelijk een paar tegen. Probleem is echter dat ze er met die boot achteraan gaan en je dus steeds verder van de kust gaat, wat resulteerde in een terugreis van 1u15.

Het zien van zo’n walvis zou dan heel bijzonder moeten zijn, maar in dit geval viel het allemaal reuze mee. Ik heb geen een keer dat beest in z’n geheel kunnen zien en een neus/mond heb ik al helemaal niet gezien. Je ziet hem gewoon even duiken en dat is het. Wat het er ook niet beter op maakte was dat ze altijd net weer onder water waren als ik de foto wilde maken.

Dit is de enige foto waarop ik iets heb kunnen vastleggen van een walvis. De volgende link is een link naar het oringieel waarop je, na inzoomen, rechtsboven het midden deel van de staart kunt zien:http://i33.tinypic.com/2qjyqko.jpg

Op de terugweg van de wind af en lekker half geslapen in de zon op het dek, dat ruime uur was dus vrij snel voorbij.

De haven zit vrijwel in het centrum (ok, klinkt wat raar) dus ik ging ook nog even wat winkels zoeken waar ze misschien een oplader voor mijn camera hebben, daar ik zo verstandig ben geweest deze thuis te laten. Nou, Reykjavik heeft dus maar één winkelstraat, wat al behoorlijk triest is, maar daarnaast vind je hier geen enkele elektronicazaak. Deze lag ergens buiten de stad, dus maar even met de bus heengegaan, maar die konden mij niet helpen. Heb er nu één besteld die wordt bij m’n appartement in Toronto afgeleverd.

Dan nog verder over Reykjavik, de stad. Je kent waarschijnlijk van die oude Oostblokhuizen. Saai, grauw en van beton. Dat heb je hier dus ook, terwijl het verder allemaal niet echt achtergesteld is. Alles is hetzelfde. Zelfs een soort kathedraal, die triomfantelijk boven de stad uitsteekt, is volledig van beton en ongeverfd.

De 'skyline' van Reykjavik gezien vanaf de boot met links van het midden de betonnen kathedraal.

Het landschap is overigens heel erg apart. Toen we er overheen vlogen viel het al op en als je er doorheen rijdt is het niets anders. Het lijkt de Maan wel! Alleen dan met wat water, mensen en hier en daar een boom. Zand kennen ze ook niet, alles is een soort grijs/blauw/zwart fijngemalen steen (misschien is het wel gewoon oud lava).

IJsland is qua natuur ongetwijfeld prachtig, maar voor de steden ga je er niet heen.

Het ietwat vage landschap van IJsland.

Bij terugkomst in het restaurant hier gegeten. Voor zo’n 1500 kronen (wat rond de € 10,- is, die kronen zijn trouwens echt een irritante eenheid) kun je onbeperkt bij de saladbar (met nog wat warm vlees) eten. Echt superlekker, in dat opzicht is het jammer dat het de laatste avond hier was.

Al met al was het leuk om dit alles gewoon te hebben gedaan, zeker geen spijt van, maar echt heel bijzonder was het niet.

Morgenmiddag 17u hier, vlieg ik door naar Toronto (FI603, KEF-YYZ voor de geïnteresseerden). 18u lokale tijd kom ik dan in Toronto aan, wat om 12u ’s nachts in NL is.

Toronto, dat zal ongetwijfeld iets meer mijn soort stad zijn.

Tot zover dit weer veel te lange verhaal. Tot horens/sprekens/lezens!

Reacties

Reacties

Huda

Hahah leuke man!!

Thomas

Klinkt goed Mark! Mooie nederlandse volzinnen en goede verhalen. Wel in IJsland een meisje versieren, dan kun je een speldje zetten op je Barney Stinson-landkaart.

Denise

Ma-Ke!
Shit, was helemaal vergeten wanneer je ging vertrekken!
Jammer dat je er zaterdag niet meer bij was, was onwijs gezellig. Maar jij heb waarschijnlijk nog genoten van je laatste Ajax wedstrijd?

Nouja, lekker blijven schrijven! Als ik me verveel kom ik wel even langs :D! Haha.

X!

Kim

Yo Mark,

Super verhaal, weer lekker droog en op z'n Marks verteld =P Je hebt het volgens mij wel een heel klein beetje naar je zin gehad, haha. Maar goed, even dat je het weet: je ziet er niet uit op een paard! Verder wel mooie foto's hoor! =)
Ik ben blij dat je veilig in Toronto bent aangekomen! Veel plezier met je eerste dag in je nieuwe "thuis"!

Kus Kim

kelly

Markie!!!
Jammer dat ijsland zo is tegen gevallen, je hebt t voor mij nou ook wel een stuk minder aantrekkelijk gemaakt. Ik dacht dat de natuur daar onwijs mooi en verschillend is. Maar goed vet hoor op dat paard! haha vet cool. Als je terug komt mag je je kunsten wel ff aan me laten zien! Je komt er natuurlijk niet zo makkelijk vanaf met je grote mond ;)
Veel plezier en laat vooral alle gekke dingen weten haha!

kussiess kel

Merel

hahahahahaha! schat ik ga helemaal stuk om je droge beschrijvingen en die foto's! hahahahaha!
vooral die van die walvis... verbazingwekkend :p
had dat ook gehoord in NZ, daarom was ik toen gaan vliegen, zie je net iets meer :p

heb dit verhaal gelezen terwijl ik naar lady gaga luister, dus mis je heel erg!!!

geniet ervan, ben heel benieuwd naar je volgende belevingen, had al wat foto's gezien van toronto en dat zag er huuuuul cool uit!!

kusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!